Communicatie als sleutel

Jutta Sintobin

De zomer is achter de rug. Veel organisaties en medewerkers trokken op vakantie, waardoor het project even op een lager pitje kwam.

De deelnemers zelf stonden wel klaar om de handen uit de mouwen te steken. Ze hadden in de zomervakantie een grote vraag om iets te doen, omdat alle reguliere activiteiten even on hold stonden: alle lessen Nederlands stoppen voor twee maanden, de reguliere werking van het Welzijnshuis staat op zijn kop en overal gelden vakantieregelingen. Het was niet evident om in de zomer de verwachtingen van de deelnemers te vervullen.

Intussen ondervind ik steeds meer zaken als matchmaker. Zo loopt de communicatie met de deelnemers niet altijd even vlot. Iets op Facebook zetten, een kalender afdrukken en ergens ophangen, het heeft allemaal niet het gehoopte effect. Het is een groot contrast met mijn generatie die Facebook gebruikt om evenementen te delen, reclame te maken en als evenementenkalender. De nieuwkomers gebruiken Facebook vooral als communicatiemiddel met het thuisfront en met vrienden in de omgeving van Roeselare.

We zien een soort van weigerverlegenheid opduiken, waarbij ze een voorstel niet durven weigeren. Bij andere projecten in Vlaanderen zien we eerder een vraagverlegenheid.

Verder merken we dat het voor sommigen een grote stap is om aan een activiteit deel te nemen. Soms voelen ze zich ‘verplicht’ om deel te nemen omdat we het vrij direct vragen. Dan zeggen ze ja maar komen niet, of hebben niet goed begrepen wat de activiteit precies inhield. We zien een soort van weigerverlegenheid opduiken, waarbij ze een voorstel niet durven weigeren. Bij andere projecten in Vlaanderen zien we eerder een vraagverlegenheid, waarbij de vraag rond bepaalde thema’s moeilijker ligt, bijv. rond zorg.

Ook de locatie is bij sommige activiteiten een belangrijke factor. Is het op een plek die ze kennen? Dan is de stap kleiner om deel te nemen. Kennen ze de plek niet of is het niet makkelijk bereikbaar? Dan wordt het moeilijker.

Met deze lessen gaan we aan de slag in de komende maanden. Door ze te delen met andere projecten in Vlaanderen kunnen we er hopelijk nog meer uit halen.

Vanaf oktober werken we met nieuwe wervende communicatiepanelen, waarop iedereen kan zien welke activiteit wanneer doorgaat en hoeveel TalentO je ermee kan verdienen of uitgeven. De communicatiepanelen komen te staan op plekken waar de doelgroep of organisaties die deelnemen aanwezig zijn. Denk maar aan dienstencentra, RSL Op Post, het Welzijnshuis,… Dit zou een duidelijker beeld moeten scheppen voor de doelgroep en mensen moeten aantrekken om deel te nemen aan het project. Er wordt ook een algemene maandkalender gemaakt die we doorsturen via de nieuwsbrief. Zo informeren we de partners van het project.

Verdere update over het project volgt later deze herfst. Wens je meer informatie over het project? Inschrijven op de nieuwsbrief kan hier…