Steeds meer lokale handelaars, verenigingen, buurtcomités en andere organisaties bieden de mogelijkheid aan om digitaal te betalen. Denk bijvoorbeeld aan Bancontact, Visa, Mastercard, Payconiq … Klanten, consumenten, buurtbewoners, leden van een vereniging verwachten deze optie(s) en sinds de zomer van 2022 is het voor ondernemingen zelfs verplicht om naast contante betalingen ook een digitale betaalmethode aan te bieden.
Tijdens het TransACTIE-project (2023) onderzochten we bij Muntuit hoe we digitale betaaloplossingen kunnen verbeteren. Een vaak gehoorde klacht? De transactiekosten voor de handelaar!
Lokale handelaars zien elke maand een aanzienlijk deel van hun inkomsten verdwijnen door transactiekosten of abonnementskosten. Dit maakt het voor handelaars of verenigingen met een kleine winstmarge soms lastig om digitale betalingen aan te bieden.
Maar wist je dat er ook een manier is om dit niet te moeten betalen? Er is een eenvoudige oplossing zonder transactiekosten: betalen via overschrijving. Tegenwoordig werkt dit zelfs via een QR-code. Twee recente ontwikkelingen maken het eenvoudiger dan ooit om als handelaar je klanten digitaal te laten betalen zonder extra transactiekosten.
1. Instant betalen met een overschrijving wordt verplicht voor alle banken in de EU
Concreet betekent dit dat het geld van je klant direct op je rekening staat na een overschrijving, wat nieuwe mogelijkheden creëert.
Overschrijvingen zijn eenvoudig en relatief gebruiksvriendelijk: je voert in je bank-app (of aan de geldautomaat) de gegevens van de ontvanger in, het bedrag en eventueel een mededeling. Vervolgens wordt het geld overgeboekt. En het beste nieuws is dat overschrijvingen vaak gratis zijn.
Alle Belgische banken bieden voortaan instantoverschrijvingen aan zonder extra kosten. Dat meldt bankenfederatie Febelfin. – Lees het volledige artikel op Vrt Nieuws
Tot nu kon het tot 3 werkdagen duren voor geld effectief op je rekening verscheen wat de overschrijving praktisch niet bruikbaar maakte voor alledaagse handelaar-klant transacties. Maar, in het voorjaar van 2025 wordt het verplicht voor alle banken om instant overschrijvingen aan te bieden. Dit betekent dat het geld binnen 10 seconden op de rekening van de ontvanger staat, zelfs al heeft de opdrachtgever een andere bank dan de begunstigde.
Alle klanten kunnen nu genieten van instantoverschrijvingen zonder zich zorgen te maken over bijkomende kosten. – Meer informatie vind je in dit artikel van Febelfin.
Dit vergroot de bruikbaarheid van de overschrijving als betaalmiddel sterk.
2. De inburgering van QR-Codes maakt het gebruiksvriendelijker om instantoverschrijvingen aan te bieden
Een EPC QR-code is een systeem dat het gemak van QR-betalingen zoals Payconiq nabootst. Concreet kan je een QR-code maken die de klant met zijn eigen bank-app scant. De QR-code initieert dan een SEPA-instantoverschrijving tussen jouw klant en je eigen rekening. Let wel, deze QR-codes kunnen enkel worden gescand via de gewone bankapp en zijn niet compatibel met andere QR-apps zoals Payconiq of camerafuncties.
Met deze QR-oplossing kun je als kleine ondernemer of vereniging eenvoudig digitale betalingen accepteren zonder transactiekosten, terwijl klanten profiteren van gebruiksgemak en de vertrouwde veiligheid van hun bankomgeving.
Hoe maak je een EPC QR-Code?
Dit kan heel simpel! Er bestaan namelijk sites die dit voor jou doen. Met een EPC QR-Code generator, zoals die te vinden is op qr-code-generator.com, kan je eenvoudig een QR-code maken die klanten scannen om rechtstreeks te betalen via een SEPA-instant overschrijving.
Volg de onderstaande stappen om je QR-code correct in te stellen:
- Receiver’s Name: Vul hier de naam van jouw organisatie of de persoon in die het geld zal ontvangen.
- IBAN en BIC: Vul het IBAN nummer (bankrekeningnummer) en de BIC-code in van de rekening waar het geld naar moet overgeschreven worden.
(Weet je jouw BIC-code niet: https://www.geldexpert.be/zichtrekeningen/swift-codes/ ) - Amount: Dit kan je openlaten of invullen. Wanneer je het openlaat, zal de klant zelf nog een bedrag moeten invullen. Wanneer je er een bedrag invult, zal dit bedrag op het overschrijvingsformulier in de app komen. Let op, de klant kan dit nog steeds zelf aanpassen in de app. Controleer dus steeds of het juiste bedrag wordt overgeschreven.
- Remittance Information: Laat het veld “Payment reference” leeg en vul in plaats daarvan de “Remittance information” in. Dit verschijnt als mededeling bij de overschrijving.
- Service Tag: Zorg dat de Service Tag op “BCD” staat. Klik vervolgens Advanced options open.
- Version: Selecteer versie “002” voor optimale compatibiliteit.
- Character Encoding: Kies voor ISO 8859-1
- SEPA Credit Transfer: Dit veld staat standaard op “SCT” en kan zo blijven.
Vervolgens klik je op ‘Generate QR Code’ en verschijnt er een QR code op jouw scherm. Deze QR code kan je printen en bijvoorbeeld aan je kassasysteem ophangen.
Meer info over SEPA:
- https://www.iban.nl/iban/wat-is-sepa-en-welke-landen-vallen-daaronder/
- https://www.ecb.europa.eu/paym/integration/retail/sepa/html/index.en.html
Meer informatie over de verplichting digitaal betaalmiddel aan te bieden:
Meer over het TransACTIE – project:
Bron VRT NWS:
Bron Febelfin: