English

Media Belgium

Impact bevraging voor gemeenschapsmunten

Impact tool Muntuit

In oktober lanceren we onze recent ontwikkelde impact-tool voor gemeenschapsmunten. We zijn bijzonder blij om dit jaar met Buurtijd een eerste impactbevraging te doorlopen. Met behulp van de Impact Track van de Sociale InnovatieFabriek onderzoeken we de effecten en de positieve verandering die deze lokale munt teweegbrengt.

Waarom een Impact bevraging?

Gemeenschapsmunten, zoals bijvoorbeeld Buurtijd of Sengzen, hebben het potentieel om aanzienlijke positieve veranderingen teweeg te brengen in onze samenleving, van het opbouwen van sociale cohesie tot het stimuleren van lokale economieën. Maar om de echte impact van deze initiatieven te begrijpen en te meten, is onderzoek nodig. Dat is waar onze impactbevraging om de hoek komt kijken.

Wat willen we doen?

Muntuit neemt initiatief om de effecten van gemeenschapsmunten op het Bruto Lokaal Geluk van een buurt, stad of gemeenschap in beeld te brengen. Zo ondersteunen we gemeenschapsmunten om deze gegevens op een communicatieve manier in te zetten op bovenlokaal en lokaal niveau. We willen hiermee graag de sociale maatschappelijke impact van gemeenschapsmunten aantonen. Met behulp van lokale projecten verzamelen we input van de deelnemers aan gemeenschapsmunten.

Wat kan je verwachten?

In de komende maanden werken we samen met Buurtijd om gegevens te verzamelen. We kwamen tot een lijst van 22 vragen, telkens gekoppeld aan een bepaald effect dat een gemeenschapsmunt mogelijk kan bereiken. Deze effecten zijn de 5 pijlers van de Happy Planet Index: ‘Verbinden’, ‘Bewegen’, ‘Leren’, ‘Geven’ en ‘Waarderen’. De uitkomst van de bevraging zal voor elke munt anders zijn, afhankelijk van de lokale noden en doelstellingen van de munt zelf.

Door deze bevraging bij verschillende munten uit te voeren, hopen we een globaal overzicht te krijgen van de effecten van gemeenschapsmunten. De bevindingen van het onderzoek zullen worden gedocumenteerd op onze impactpagina (in opbouw) en gedeeld met de gemeenschap en het bredere publiek.

Sluit je aan bij ons impactverhaal!

Vanuit Muntuit willen we tweejaarlijks deze bevraging houden bij verschillende gemeenschapsmunten. Eerst focussen we op 5 pijlers van geluk. De assumptie die we willen onderzoeken is: “Gemeenschapsmunten zorgen ervoor dat je meer geluk ervaart in een gemeenschap, buurt of stad.” In een vervolg op de impact meting, focussen we meer op de circulatie van de munt zelf.

Blijf op de hoogte van onze bevindingen en ontdek hoe gemeenschapsmunten zoals Buurtijd een positieve verandering kunnen teweegbrengen in de wereld om ons heen. Ben je zelf lid van een gemeenschapsmunt, een LETS groep, … en ben je geïnteresseerd om in jouw buurt, stad of gemeenschap een impact bevraging uit te voeren?

Contacteer ons gerust en dan bekijken we samen hoe wij jou kunnen helpen.

Contactpersoon: Servaas Van Huylenbroeck (servaas@muntuit.be)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Gerelateerde posts

Dit was Community Brouwers 2023

Download de presentaties en bekijk de foto's
Brouwen is een proces van geduld, experimenteren en de juiste ingrediënten samen gooien. Sociale innovatie verschilt

Koffie en community

Innovatief Partnerschap
Een Kop Koffie als Dank voor Buurtengagement: Tot het einde van vorig jaar werd

Happy API: Proefdraaien in Gentbrugge met 350 koffies

Doe jij mee?
Sinds ons vorige artikel over Happy API hebben we niet stilgezeten. Een week geleden

Kom naar onze innovatie- en netwerkdag

Community Brouwers
Community Brouwers 2023 Donderdag 30 november, Antwerpen-Berchem Brouwen is een proces van geduld, experimenteren

Impact bevraging voor gemeenschapsmunten

Buurtijd als pionier
In oktober lanceren we onze recent ontwikkelde impact-tool voor gemeenschapsmunten. We zijn bijzonder blij

VACATURE 🔥 Aanstoker voor projecten en relaties bij Muntuit 🔥

Kom jij ons versterken?
Muntuit is een jonge, impactgerichte en ondernemende organisatie in volle groei. We zijn specialisten

Idee voor een nieuwe munt

Contact

Selecteer een voorkeurmoment voor uw afspraak